Etický kodex
I. Úvod
Aktivity profesionálů v oboru realitní činnosti vyžadují stále více připravenosti, profesionality a vědomostí ze širokého spektra oborů, jakými je právo, účetnictví, daně, pojištění, ekonomika, stavební technologie, sociologie, finančnictví, IT, předpisy vztahující ke stavebnímu zákonu a územnímu plánování, nebo oceňování, a podobně. Všechny uvedené vědomosti musí být také neustále obnovovány.
V realitní kanceláři Kratochvílovi odpovídáme za dodržování etického kodexu, který je pro nás stěžejní při plnění našich závazků s klienty.
Principy vysvětlené v kodexu si berou za cíl zajistit a co nejlépe garantovat kvalitu našich služeb, a to při současném zachování mlčenlivosti a vyhnutí se konfliktu zájmů, s cílem všeobecného dobra a zachování profesionálního dědictví pro budoucí generace.
II. Definice
„Realitní zprostředkovatel“ je profesionální osoba poskytující službu třetím osobám, v jejichž zájmu jedná ve věcech prodeje, pronájmu, nákupu, výměny, nebo převodu nemovitého majetku, práv na nemovitý majetek, nebo podnik.
III. Chování a etické principy
Ve svém vztahu ke klientům by se realitní zprostředkovatel měl chovat:
- S nezávislostí. Musí vždy jednat podle instrukcí a zájmů svého klienta a dělat svou profesi nezávisle a nestranně, a podle těch nejvyšších etických standardů.
- S odpovědností. Měl by při realizaci instrukcí svého klienta jednat zodpovědně.
- S integritou. Ať už jedná podle instrukcí svého klienta nebo jedná veřejně, musí jednat s nejvyšší integritou.
- Nediskriminačně. Nesmí se dopustit diskriminace na základě rasy, víry, věku, pohlaví, místa narození, původu, nebo jakékoli formy diskriminace.
- S mlčenlivostí. Musí jednat v rámci nejvyšších principů mlčenlivosti a jednat za klienta s tím, že tuto mlčenlivost neporuší a neprozradí informace o instrukcích od svého klienta.
- V rozsahu své vlastní kompetence. Měl by jednat vždy v rámci své kompetence a nenabízet takové služby, na které kompetence nemá.
- S férovostí. K zajištění dobré služby by měl vždy sepsat smlouvu, obsahující detaily dohody, kde jsou uvedeny poplatky a další platby a další relevantní informace dohodnuté mezi stranami. Sepsání by mělo být pro obě strany v co nejjednoznačnější a nejjasnější podobě, aby se předešlo dvojznačnosti či nejasnosti dohody.
- S vyloučením střetu zájmů. Měl by vždy klienta písemně informovat, pokud se ocitne v situaci, kde je ve střetu zájmů, tak, aby se klienti mohli rozhodnout, zda si přejí nadále využívat jeho služeb.
- S bratrskostí mezi kolegy. Měl by zajistit, aby přetrvávaly kolegiální vztahy mezi ním a dalšími realitními profesionály, jednat s nimi s respektem a vyvarovat se kritizování jejich praktik, a to tehdy, kdy je na takovéto praktiky dotázán.
- S profesionální diskrétností. Je vyžadováno, aby se za všech okolností choval ve vztahu ke klientům a třetím stranám ohledně obsahů vzájemných dohod diskrétně, stejně tak musí činit jeho zaměstnanci.
- S platební seriozností. Nesmí přijímat jakoukoli platbu před uzavřením smluv, nebo v některých zemích před jejich naplněním. Všechny peníze klienta musí být drženy na zvláštním, označeném účtu, sloužícím výhradně pro účely úschovy peněz klienta.
- Se zajištěním profesního rozvoje. Měl by mít aktuální vědomosti o regulacích a změnách, a také se kontinuálně, každý rok profesně vzdělávat, a to alespoň na úroveň vyžadovanou národními regulacemi. Pokud takové regulace neexistují, musí takový místní organizace, člen CEPI, rozhodnout, jaká minima budou národně uplatněna.
- Pravdivě při propagaci majetku klienta. Musí vždy užívat informace o majetku, které jsou ověřené a pravdivé. Nesmí se dopustit nafukování a přikrášlování informací pro kupující. Agent/správce by měl vždy provést úplnou inspekci majetku, se kterým pracuje (pomocí listů vlastnictví, stavební dokumentace, dokladů z územního plánování atd.) aby informoval klienty objektivně.
- S ohledem na boj proti praní špinavých peněz. Měl by se obeznámit s nařízením EU 2018/843 k prevenci využití finančních systémů pro účely praní peněz nebo financování terorismu, jakožto i s jakýmikoli nadřazenými nařízeními. Pro tyto účely by měl zjišťovat původ peněz klienta.
- Se zajištěním bezpečnosti dat. Měl by se seznámit se současnými pravidly na ochranu soukromých dat ve své zemi a dbát na zacházení se soukromými daty v rámci nejstriktnějších pravidel své země.
- Férově při odměňování. Měl by od svých klientů brát spravedlivou odměnu, která mu dovolí provozovat profesionální služby. Provize musí být transparentní a musí být relevantní ke službě, kterou agent nebo správce majetku vykonal.
- Zajištěným způsobem. Měl by mít uzavřenou relevantní pojistnou smlouvu, která pokryje případné odškodnění za chyby při výkonu profese, ať už je vyžadována zákonem, nebo ne.